Verkkokalvojen ja tärykalvojen sakramentti

Blogi
10.11.2016

Kuopion Pietarin seurakunnan pastori Kalle VäätäinenArmonväline on sellainen asia, johon Kristus itse liitti varman lupauksen omasta läsnäolostaan. On kysymyksessä väline, jonka kautta me kehossamme elävät ihmiset voimme kohdata Jeesuksen ja ottaa hänet vastaan. Armonvälineitä on kolme, Jumalan sana, kaste ja ehtoollinen.

Kaste ja ehtoollinen on helppo ymmärtää käsin kosketeltaviksi välineiksi. Kun otat vastaan Herran Pyhän Ehtoollisen, tunnet viinin tuoksun nenässäsi ja maistat viinin makeuden. Leipä murtuu suussasi rapeana ja tuntuu kielen päällä tuoden oman makunsa. Huuliesi ja suusi tuntoaisti tuntee lunastajasi läsnäolon. Kristuksen ruumis ja veri vastaanotetaan käsin kosketeltavalla tai paremminkin suussa tuntuvalla tavalla. Ehtoollisen voima on Kristuksessa, joka syödään ja juodaan. ”Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä” (Joh. 6:56).

Kasteeseen on helppo palata, koska voimme vieläkin koettaa miltä vesi tuntuu. Uudestisyntymisen pesuvesi tuntui aivan samalta kastavan pastorin käsissä kuin vaikkapa järvivesi omassa kädessäsi. Vesi jätti kerran sinun pääsi hiukset märiksi ja kuivaamisen jälkeen kosteiksi. Vielä tänäkin päivänä voit suihkun jälkeen koettaa märkiä tai kosteita hiuksiasi. Tuntoaistimme kautta meidän on helppo ymmärtää tämän armonvälineen konkreettisuus. Siinä Kristus puettiin sinun päällesi (Gal. 3:27) ja sinut liitettiin osalliseksi Kristuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta (Room. 6:4-8).

Jumalan sanan suhteen ajattelemme helposti, että se on jotenkin vähemmän käsin kosketeltavaa. Pitäisi pystyä ymmärtämään, muistamaan ja käsittämään. Tämähän on vain aivojemme ajattelua. Kuitenkin jos pysähdymme miettimään tarkemmin Jumalan sanaa, se tulee todella lähelle meitä. Jesaja kirjoittaa Jumalan suusta lähtevästä sanasta näin: ”Niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin.” (Jes. 55:11)

Kun luet Jumalan sanaa Raamatusta, silloin näet, tuo sana piirtyy sinun silmiesi verkkokalvoille ja monimutkaisen järjestelmän kautta aivosi käsittelevät saamansa tiedon. Samalla tavalla käy, kun kuulet Jumalan sanaa luettavan tai sitä saarnattavan. Silloin ilman ääniaallot kulkevat korvakäytävää pitkin korvan tärykalvolle ja korvan monimutkaiset osat muuttavat ääniaallot sinun aivoillesi ymmärrettäväksi Jumalan sanaksi.

Raamatun sana on Jumalan Henkäys, se on elävä ja voimallinen, jossa Pyhä Henki vaikuttaa läsnä olevana (2. Tim. 3:16). Kuullessasi ja lukiessasi Raamattua se vaikuttaa Jumalan Henkäyksenä sinun silmiesi verkkokalvon ja korviesi tärykalvon kautta. Jumala itse tulee sanassaan silmiemme ja korviemme kautta meihin ja tekee Pyhän Henkensä kautta työtä sydämessämme ja sielussamme.

Tämän vuosi apostoli Paavali muistuttaa kristittyjä sanan tärkeydestä ja vaikuttavuudesta: ”Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle. Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: ’Vanhurskas on elävä uskosta’.” (Room. 1:16–17)

Rakas kristitty, anna Jumalan tulla elämääsi ja vaikuttaa elämääsi armonvälineiden kautta. Hän on tullut ja tahtoo tulla sydämeesi sinun tunto-, maku-, haju-, kuulo- ja näköaistisi kautta. Hän tahtoo lahjoittaa sinulle armon tulvan, joka tulvii sinuun kaikkien aistiesi kautta. Sinä saat uskossa ottaa vastaan tämän armotulvan. Luota Jeesukseen, jonka kautta ja jota varten koko maailma ja sinäkin olet luotu (Kol. 1:16).

Siksi hän asetti käsin kosketeltavat armonvälineet, että hän tietää sinun luojanasi kaiken sinusta. Hän tietää, millä tavalla hänet on hyvä vastaanottaa ja miten mahdotonta meidän on uskoa häneen, jollei hän itse tule aistiemme kautta tuomaan pelastusta. Ajattele, miten Luojamme rakastaa meitä luotujaan!

Kalle Väätäinen
Pyhän Pietarin luterilaisen seurakunnan pastori

Samuli Siikavirta

Pastori

Helsinki: Markus ,